ΕΜΕΙΣ ΑΔΑ ΚΙ IΝΟΥΜΕΣ,
Σ’ ΕΜΕΤΕΡΑ ΘΑ ΠΑΜΕ...
Friday, October 7, 2016
Η Οττάβα αναγνώρισε τη Γενοκτονία και προς απογοήτευση των αρνητών, υπάρχει και συνέχεια!
GREEK PONTIAN GENOCIDE REMEMBRANCE DAY
Thursday, May 19, 2016
Μήνυμα Παυλόπουλου για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου Ημέρα μνήμης -
«Ενα ακόμη έγκλημα κατά της Ανθρωπότητας» "Τιμούμε την ιερή μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, την οποίαν αναγνώρισε –και τούτο οφείλουμε να το σεβόμαστε πρωτίστως όλοι οι Έλληνες, και για λόγους θεσμικής συνέπειας- η Βουλή των Ελλήνων με το ν. 2193/1994», αναφέρει ο Προκόπης Παυλόπουλος, σε μήνυμά του για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημειώνει ότι η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου συνιστά, δίχως ιστορική αμφιβολία, ένα ακόμη έγκλημα κατά της Ανθρωπότητας, το οποίο ουδείς δημοκρατικός λαός μπορεί ν’ αγνοεί ή έστω και να υποβαθμίζει. «Οι δε θύτες της Γενοκτονίας αυτής οφείλουν πάντα, τουλάχιστον, μιαν ειλικρινή αναδρομική συγγνώμη» προσθέτει και υπογραμμίζει: «Μόνον υπό τους ως άνω όρους, και η ιερή μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου ανάμεσα σε άλλα σημαντικά ιστορικά παραδείγματα, θα μας διδάξει επαρκώς, ιδίως υπό τις σημερινές εξαιρετικά κρίσιμες περιστάσεις, το πώς θα αποτρέψουμε, στο διηνεκές, εγκλήματα που θίγουν τον πυρήνα της αξίας του Ανθρώπου και θέτουν έτσι σε κίνδυνο την ίδια την πορεία της Ανθρωπότητας».
ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ"
ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΗ 19η ΜΑΪΟΥ ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ:
Η 19η Μαΐου είναι ημέρα μνήμης για τους
353.000 δολοφονημένους και τις χιλιάδες διωγμένους από τις πατρογονικές
τους εστίες Έλληνες Πόντιους. Αποτίουμε φόρο τιμής στα θύματα και απαιτούμε
από την πολιτική και πνευματική ηγεσία της Τουρκίας την αναγνώριση των
διωγμών και των δραματικών συνεπειών τους στον Ποντιακό Ελληνισμό.
Κοιτάμε
προς τα εμπρός, προς το μέλλον μαζί με τους συμπολίτες μας που
αποτελούν εδώ και δεκαετίες, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, ένα από τα πιο
δημιουργικά και προοδευτικά τμήματα του λαού μας.
Ακριβώς επειδή πιστεύουμε στην ειρήνη και
τη φιλία των λαών, και βέβαια στην καλή γειτονία, θεωρούμε ότι η
ιστορική αποκατάσταση των γεγονότων και ο καταλογισμός των ευθυνών σε όσους προκάλεσαν, σχεδίασαν, ανέχτηκαν, και εκτέλεσαν αυτές τις δολοφονίες και τους διωγμούςαποτελεί
ιστορική δικαίωση και παρακαταθήκη για το μέλλον, μία πράξη που δεν
χωρίζει αλλά ενώνει. Αποτελεί πράξη που αναδεικνύει την ιστορική μνήμη
και δεν την κατακερματίζει μέσα σε πολιτικές και εθνικιστικές συγκυρίες
και σκοπιμότητες.
Θέλουμε να χαιρετίσουμε όλους τους νεοπρόσφυγες πόντιους από την πρώην Σοβιετική Ένωση
που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ένταξή τους στην
ελληνική κοινωνική πραγματικότητα πληρώνοντας στην ουσία τη στενή
μικροκομματική αντίληψη και τις πελατειακές σχέσεις που καλλιεργήθηκαν
από τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις.
Η σημερινή επέτειος της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου γράφτηκε στην ιστορία,
αλλά πολύ φοβούμαι πως αν επιτρέψουμε τη
συνέχεια της δικομματικής ακολουθούμενης νεοφιλελεύθερης πολιτικής και
όσων τη στηρίζουν, οι ιστορικοί του μέλλοντος θα γράψουν για την
«ιδιότυπη γενοκτονία» των σημερινών και των επόμενων γενεών της χώρας
μας. Θα το επιτρέψουμε να συμβεί ή θα ενωθούμε ακόμη περισσότερο και θα
ανατρέψουμε αυτό το ενδεχόμενο το οποίο είναι εφικτό και το απέδειξε η
ελληνική κοινωνία πριν δύο εβδομάδες και πιστεύω πως θα το ενισχύσει σε
ένα
μήνα από τώρα.»
μήνα από τώρα.»
Sunday, March 13, 2016
Η Αποκριά στον Πόντο...
Αποκριά στον Πόντο |
Η Αποκριά λεγόταν εμπονέστα (προέρχεται από την λέξη απονήστια). Τα φαγητά που περίσσευαν από την προηγούμενη ημέρα της αποκριάς τα έδιναν σε φτωχές τουρκάλες που τριγυρνούσαν στις ελληνικές γειτονιές για τον σκοπό αυτό. Χαρακτηριστική είναι η ερώτηση που απηύθυναν οι τουρκάλες μόλις αντίκριζαν μια ελληνίδα νοικοκυρά: Κόγκσου, αρτούχ - μαρτούχ γιόκμου; Δηλαδή: Γειτόνισσα, περισσεύματα - ξεπερισσεύματα δεν έχει;
Και οι ελληνίδες σχολίαζαν μεταξύ τους: Οσήμερον οι τουρξάδες α έχ’νε μπαϊράμ. Δηλαδή: Σήμερα οι τουρκάλες θα έχουν Πάσχα. Δικαίωμα να φάνε από τα περισσεύματα είχαν μόνο όσοι ξενυχτούσαν διασκεδάζοντας χωρίς να κοιμηθούν καθόλου. Αν κάποιος κοιμόταν έχανε το δικαίωμα.
Πριν κοιμηθούν το βράδυ της αποκριάς σφράγιζαν το στόμα τους για την περίοδο της νηστείας τρώγοντας ένα αυγό και λέγοντας: Με τ’ ωβόν εβούλωσά το, με τ’ ωβόν θ’ ανοίγ’ ατο. Δηλαδή με το τέλος της νηστείας, μετά την ανάσταση το πρώτο μη νηστίσιμο που θα φάει θα είναι το κόκκινο αυγό. Οι Πόντιοι ήταν πολύ αυστηροί με την νηστεία. Ακόμη και η μύτη αν άνοιγε ενός παιδιού, του έλεγαν να φτύσει το αίμα και να μην το καταπιεί για να μην καταλύσει τη νηστεία.
Οι γυναίκες στον Πόντο κατασκεύαζαν την δική τους Σαρακοστή, τον επονομαζόμενο κουκαρά που είχε διπλή χρησιμότητα: ήταν ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο αλλά και ένας πρώτης τάξεως μπαμπούλας. Ο κουκαράς αποτελούνταν από ένα μεγάλο κρεμμύδι πάνω στο οποίο κάρφωναν σε ημικύκλιο εφτά φτερά από κότα ή κόκορα όσες οι εβδομάδες της νηστείας. Έξι φτερά ήταν σκούρα και το έβδομο λευκό και συμβόλιζε την Μεγάλη εβδομάδα. Κάθε εβδομάδα που περνούσε αφαιρούσαν και ένα φτερό μέχρι να τελειώσουν όλα με το τελείωμα της νηστείας Χωρίς να γίνουν αντιληπτές από τα παιδιά τον κρεμούσαν από το ταβάνι. Το κρέμασμα γινόταν την Καθαρά Δευτέρα πολύ νωρίς. Έτσι όταν ξυπνούσαν τα παιδιά αντίκριζαν τον κουκαρά να κρέμεται από το ταβάνι και να κουνιέται. Αν δεν συμμορφώνονταν με το κράτημα της νηστείας τα φοβέριζαν ότι θα τα φάει ο κουκαράς. Με τρόπο φυσούσαν τον κουκαρά που καθώς κουνιόταν και περιστρέφονταν προκαλούσε τον φόβο. Κάθε εβδομάδα που περνούσε αφαιρούσαν και ένα φτερό μέχρι να τελειώσουν όλα με το τελείωμα της νηστείας.
Theophilos Kotsidis
Subscribe to:
Posts (Atom)