Πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Κατερίνης κατά το τριήμερο 10-11-12 Ιουλίου, στο χώρο του Συνεδριακού Κέντρου του δήμου της πόλης η 5η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.
Η έναρξη της 5ης Πανελλήνιας Συνάντησης έγινε το απόγευμα της Παρασκευής 10 Ιουλίου στο συνεδριακό κέντρο του δήμου. Τους προσκεκλημένους προσφώνησε ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος καθηγητής Ιατρικής του Α.Π.Θ. κ. Γιώργος Παρχαρίδης καθώς και ο πρόεδρος του.... Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας κ. Λεωνίδας Σαρβανίδης.
Την συνάντηση συνδιοργάνωσαν η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, ο Δήμος Κατερίνης, η Νομαρχία Πιερίας, η Τ.Ε.Δ.Κ. Πιερίας καθώς και ο Δήμος Κορινού ενώ τίμησαν με τη παρουσία τους κατά την έναρξη των ομιλιών ο νομάρχης Κατερίνης κ. Γ. Παπαστεργίου, ο Δήμαρχος Κατερίνης και πρόεδρος της ΤΕΔΚ κ. Σ. Χιονίδης καθώς και ο δήμαρχος Κορινού κ. Νίκος Αβραμίδης. Ξεχωριστή παρουσία αποτέλεσε η παρουσία των καλλιτεχνών από τον Πόντο Μπεσκιοϊλου Αντέμ και Κερίμ Αϊντίν.
Τόσο ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας όσο και ο πρόεδρος του Σ.Πο.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας & Θεσσαλίας σημείωσαν ότι με την αποκέντρωση που εφαρμόζει κάθε χρόνο η Π.Ο.Ε. η συνδιάσκεψη γίνεται σε διαφορετική πόλη καθώς και ότι η νεολαία έχει οργανωθεί και τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα.
Από την πλευρά του ο Νομάρχης Πιερίας κ. Γ. Παπαστεργίου τόνισε πως πρόκειται για ένα σημαντικό γεγονός που προβάλει την Πιερία. Μάλιστα, αναφερόμενος στην διοργάνωση τόνισε πως αυτή έχει ιδιαίτερη βαρύτητα γιατί αφορά τη νεολαία και η προσπάθειά τους θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες νεολαίες.
Ο Δήμαρχος Κατερίνης και πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. Πιερίας κ. Σάββας Χιονίδης, υπογράμμισε πως η νεολαία είναι το ζωντανό κομμάτι των ποντίων και είναι ο συνεχιστής της μνήμης, των αγώνων και της διατήρησης της παράδοσης, συγχαίροντας τους παράλληλα για την πρωτοβουλία αυτή.
Τέλος, ο Δήμαρχος Κορινού Ν. Αβραμίδης τόνισε πως είναι ιδιαίτερη χαρά πως μέλη της ποντιακής Νεολαίας βρίσκονται για να συζητήσουν να προβληματιστούν αλλά και να διασκεδάσουν τόσο στην Κατερίνη όσο και στο δήμο Κορινού.
Η πρώτη μέρα έκλεισε με την εισήγηση της Εθνολόγου, Μυροφόρας Ευσταθιάδου με τίτλο «Ποντιακή Λαογραφία: Ο Εθνικός Πλούτος των Ελλήνων του Πόντου.»
Στην εισήγηση της η κ. Ευσταθιάδου τόνισε πως «η Λαογραφία είναι μια εθνική επιστήμη με τοπικές καταβολές. Χαρακτηριστικά ενός λαογραφικού φαινομένου είναι αυτό που γίνεται κατά παράδοσιν, το αυθόρμητον και το ομαδικόν. Η λαογραφία δεν ασχολείται με ατομικές περιπτώσεις, παρά μόνον για να τις εντάξει στο σύνολο ενός φαινομένου. Συνεργάζεται με πολλές επιστήμες, την εθνομουσικολογία, την αρχιτεκτονική, την ιστορία, αλλά δεν της «ανήκει» το περιεχόμενο αυτό καθαυτό της κάθε επιστήμης, αλλά το σημείο στο οποίο τέμνονται οι επιστήμες αυτές. Το σημείο σύγκλισης όλων αυτών των επιστημών είναι η λαογραφία.»
Ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στο σημείο πως τρεις είναι οι βασικές πηγές καθοδήγησης για ένα νέο Πόντιο σήμερα:
Η πρώτη πηγή αφορά στην οικογενειακή του αυτογνωσία. Από ποια περιοχή του Πόντου κατάγομαι; Πώς ήταν το επίθετο του παππού μου και της γιαγιάς μου στον Πόντο; Ποιο ήταν το παρατσούκλι του; (και μη μου πείτε ότι δεν είχε) Ποιο παραμύθι μου έλεγε πριν κοιμηθώ; Ποιο τραγούδι;
Γνωρίζοντας όλα αυτά, πάμε στη δεύτερη πηγή. Τα βιβλία και το διαδίκτυο. Υπάρχουν βιβλία που αναφέρονται στο χωριό μου στον Πόντο; Που μπορώ να βρω στοιχεία για τη γενικότερη ιστορία της περιοχής; Πρέπει να διαβάζουμε για τον Πόντο. Μόνο τότε συνειδητοποιούμε γιατί είμαστε περήφανοι ως Πόντιοι, αλλά και πόσα λίγα πράγματα γνωρίζουμε για τον Πόντο, λίγα όχι λόγω της γενοκτονίας, ούτε λόγω του ξεριζωμού, αλλά γιατί δε διαβάζουμε.
Και αφού διαβάσουμε για τον Πόντο, η τρίτη πηγή είναι ο ίδιος ο Πόντος. Μια επίσκεψη στην πατρίδα όχι μόνο ζωντανεύει αυτά που χρόνια διαβάσαμε, αλλά και μας επανασυνδέει βιολογικά με τον Πόντο. Επαναφορτίζει, θα λέγαμε, την ποντιακή πλευρά του DNA μας. Μη λησμονούμε ότι κάθε τραγούδι ποντιακό που λέμε τώρα και μας εκφράζει, εκεί παίρνει σάρκα και οστά. Δε μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει ση δείσαν μαθεμένος αν δε νιώσεις το μυστήριο που σου προκαλεί η δείσα του Πόντου. Δε μπορεί να τραγουδάς Ακρίτας κάστρον έχτιζεν αν δε δεις τα 35 κάστρα που σώζονται σήμερα μόνο στην Κιμισχανά. Η αλήθεια είναι ότι σε τέτοιες περιπτώσεις νιώθεις ότι ξυπνά η κυτταρική σου μνήμη και ότι τα χώματα που πατάς, σε γνωρίζουν.
Η βραδιά έκλεισε με την παρουσίαση του δρώμενου των «Μωμόερων» (Κοτσαμάνια) από τον Μορφωτικό Ποντιακό Σύλλογο Αγ. Δημητρίου – Ρυακίου.
Το πρωί του Σαββάτου οι εργασίες της 5ης Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας συνεχίσθηκαν με την αναπαράσταση των εθίμων. Προβολή ταινίας μικρού μήκους, έθιμα του Πάσχα, το ταφικό έθιμο, το έθιμο του Κλήδωνα, ο ποντιακός γάμος με το Θίμιγμαν και το Στόλιγμαν, το Καλαντόνερο αλλά και το έθιμο της Ευδίας το οποίο πραγματοποιούταν στα Παρχάρια ήταν τα έθιμα που παρουσιάστηκαν από τους Συλλόγους – Μέλη της Παμποντιακής Ομοσπονδίας αλλά και από μέλη της νεολαίας.
Το απόγευμα ακολούθησε ομιλία από τον πατέρα Νικόλαο Λουδοβίκο, καθηγητή στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, στο πανεπιστήμιο του Cambridge και Wales ανέπτυξε το θέμα «Οι ταυτότητες έρχονται από το παρελθόν ή το μέλλον». Σε μια ομιλία που συνεπήρε το ακροατήριο αναφέρθηκε στα προβλήματα ταυτότητας που δημιουργεί η παγκοσμιοποίηση στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίες στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού συχνά χάνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους προσαρμοζόμενες στις επιταγές της ομογενοποίησης που προτάσσουν οι διεθνής αγορές. Επισήμανε ότι οι ταυτότητες των λαών δεν καθορίζονται μονοσήμαντα από το ιστορικό παρελθόν αλλά επίσης από το μέλλον που οραματίζεται ο κάθε λαός. Επίσης τόνισε την ανάγκη ένταξης της έννοιας της οικουμενικότητας που αιώνες χαρακτήριζε τον ελληνικό πολιτισμό στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Τέλος εξέφρασε την χαρά του για το γεγονός ότι οι νέοι ποντιακής καταγωγής αντιστέκονται στο ρεύμα της εποχής και αναζητούν δημιουργικά το στίγμα τους στη νέα εποχή.
Την Κυριακή το πρωί οι εργασίες της Πανελλήνιας Συνάντησης έκλεισαν με συζήτηση γύρω από θέματα που αφορούν την οργανωμένη ποντιακή νεολαία, όπως Φεστιβάλ ποντιακών χωρών, Συναπάντημα, Λειτουργία της Σ.Ε.Ν. και των Π.Ε.Ν. διατυπώνοντας πολλοί νεολαίοι σκέψεις, ιδέες και προβληματισμούς. Ξεχωριστό σημείο αποτέλεσε για πρώτη φορά η παρουσία, έπειτα από πρόσκληση, εκπροσώπων κομματικών νεολαιών οι οποίοι διατύπωσαν την άποψη τους γύρω από θέματα του ποντιακού χώρου αλλά και τη διεθνοποίηση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Οι εργασίες έκλεισαν με την έκδοση ψηφισμάτων.
Ψηφίσματα 5ης Πανελλήνιας Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας.
Κατερίνη 12 Ιουλίου 2009
• Διακηρύσσουμε την πίστη μας για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των προσπαθειών για τη Διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας των προγόνων μας αλλά και τη διάθεση και την απόφαση μας για αγώνα μέχρι την τελική δικαίωση.
• Απαιτούμε την αποκατάσταση της νομιμότητας, της δημοκρατίας και της διαφάνειας στο Ιερό Ίδρυμα της Παναγίας Σουμελά, που, ως θρησκευτικό, πατριωτικό και ιστορικό σύμβολο ανήκει στην εθνική μας κληρονομιά, πρέπει να απαλλαγεί από τον προκλητικό εναγκαλισμό των ολίγων και να αποδοθεί στην κοινωνία των Ποντίων.
• Ζητούμε την ίδρυση κέντρου σπουδών με κεντρική βιβλιοθήκη και αρχειακή συλλογή, όπου θα μελετώνται θέματα, που αφορούν στην ιστορία στον πολιτισμό και στην λαογραφία του Πόντου.
• Καλούμε την ελληνική πολιτεία να μεριμνήσει για αναστήλωση και ανάδειξη όλων των μνημείων του πολιτισμού μας, που καταρρέουν σήμερα στον Πόντο.
• Ως νέοι της 4ης γενιάς ποντίων θεωρούμε ιδιαιτέρως σημαντικό και διαθέτουμε όλες τις δυνάμεις μας, προκειμένου να μεταλαμπαδεύσουμε την ταυτότητά μας και τον πολιτισμό των προγόνων μας στις επόμενες γενεές ποντίων.
• Αποδεικνύουμε με την ενεργή συμμετοχή μας στην 5η Πανελλήνια Συνάντηση Νεολαίας της Π.Ο.Ε., που πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη στις 10 – 12 Ιουλίου πως οι νέοι ευαισθητοποιούνται απέναντι στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα της εποχής και γίνονται ενεργοί πομποί πολιτικής σκέψης.
Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας Π.Ο.Ε.http://www.neolaia.poe.org.gr/
Ypoloipo